Форум » Вопросы Мирославу Эдуардовичу Морозову » Вопросы М.Э.Морозову-5 » Ответить

Вопросы М.Э.Морозову-5

поручик Бруммель: Так как ветка, посвященная данной теме снова автоматически закрылась, открывается новая. Последние ответы Мирослава Эдуардовича Здесь Уважаемые коллеги! Рад довести до вашего сведения, что теперь на нашем форуме Вы можете пообщаться с канд. ист. наук полковником Мирославом Эдуардовичем Морозовым, автором многих работ, посвященных войне на море в ВМВ. Мирослав Эдуардович любезно согласился лично отвечать на вопросы участников и гостей нашего форума, которые появились у них в процессе прочтения его книг и статей. Как я полагаю, таковые, несомненно, имеются, особенно после недавнего выхода его нового труда «Советский подводный флот 1922-1945», написанного совместно с К.Л. Кулагиным. Мы так же прилагаем список работ Мирослава Эдуардовича, с которыми можно ознакомиться в сети ( вы можете пополнить этот список, выслав ссылки на другие работы мне на ЛС, если знаете где они расположены): Шнелльботы Подводные лодки типа "С" Подводные лодки типа "Щ" Подводные лодки типа "Щ" ПЛ типа VII Противолодочное оружие Ленд-Лиза Гуадаканал Охота на кабана Операция "Вундерланд" Топи их всех? ( часть 1) Топи их всех? (часть 2) Топи их всех (часть3) Судьба танков десанта Чисто английское убийство Это было под Двинском.. Здесь можно скачать все три книги ""Подводные лодки ВМФ СССР в Великой Отечественной Войне. Летопись походов" ПЛ ВМФ СССР в ВОВ" Так же вы можете познакомиться с некоторыми работами Мирослава Эдуардовича в нашем ЧИТАЛЬНОМ ЗАЛЕ Прошу вас быть по отношению к нашему уважаемому гостю предельно вежливыми и не уклоняться в своих вопросах от топичности темы. С уважением к вам, поручик Бруммель. P.S. Свой взгляд на правила поведения в этой ветке, Администрация форума изложила вот здесь: ПРАВИЛА

Ответов - 238, стр: 1 2 3 4 5 6 All

rotten: Miroslav пишет: Обе баржи реально не имеют отношения к постановкам Л-5: «F 138» 4.10.1942 подорвалась в районе Павловского прохода в Керченском проливе на мине герм. оборонительного заграждения, после чего остов был отбуксирован в Керчь. «F 473» 17.2.1943 подорвалась в 1,5 милях от м. Херсонес на плавающей мине. Соответственно минных успехов у Л-5 не было?

Miroslav: Уважаемый smax! КБ завода Леснера разрабатывало русскую 21-дм торпеду и, насколько мне известно, к 1917 г. фактически разработало, но по известным причинам она не производилась. Ее чертежи были использованы при проектировании торпеды 53-26. То что у нас 21-дм торпеды не было до 1938 года это неправда. Торпеда же 53-38 имела, как известно, итальянские корни. То, что корабли и их системы вооружения разрабатываются одновременно - далеко не редкость в истории мирового кораблестроения и никакого авантюризма в том нет.

Miroslav: Уважаемый rotten! rotten пишет: Соответственно минных успехов у Л-5 не было? Если у Вас есть черноморская "Летопись боевых походов..." посмотри примечания по минным постановкам Л-4. Часть из успехов на сегодняшний день не удается разделить между этими двумя ПЛ.


rotten: Miroslav пишет: Если у Вас есть черноморская "Летопись боевых походов..." посмотри примечания по минным постановкам Л-4. Часть из успехов на сегодняшний день не удается разделить между этими двумя ПЛ. это касается лишь германского КАТЩ-СКА «Дельфин-2/D-2 ?

mop: Уважаемый Мирослав Эдуардович! В книге "Щуки. Легенды Советского подводного флота" об обстоятельствах гибели Щ-408 Вы пишете, что на ПЛ было сброшены остатки глубинных бомб которые остались на БДБ после атаки Щ-303. Вопрос обе атаки были днем 21 мая как же они успели быть в двух местах сразу. Так же там говорится о том что, БДБ не имели акустики. Вопрос каков бомбовый запас БДБ на тот период, со сколькими БДБ вела бой Щ-408. Как немцы охраняли противолодочные рубежи (количество, состав и распорядок).

Miroslav: Уважаемый mop! Все написано правильно. Щ-303 баржи бомбили около 14.30-15.00 часов 21 мая по Берлину, а Щ-408 в 21.30. Бой с ПЛ был в 01.50-02.00, что полностью соответствует времени донесения Кузьмина. Сколько БДБ входило во 1-ю группу 24-й флотилии в данном эпизоде сказать не могу - нужен флотильный КТВ, а его у меня пока нет. Могу сказать только, что Галкина выловила F-189. На 30.4.1943 группа включала 6 кораблей, на 1.6.43 поименно - БДБ-188, -189, -191, -192, -193 и штабной корабль HKS Bishorst. Так что от двух до пяти БДБ, но наиболее вероятно, что три. mop пишет: Как немцы охраняли противолодочные рубежи (количество, состав и распорядок). На 21 мая расстановка сил была такова: неск. из 1-й R-фл. – район охоты за ПЛ зап. о. Гогланд 2 ТЩ 3-й М-фл и 5 тяж. плавбатарей – дозор за МЗ «Зееигель» 9 БДБ 24-й L-фл. - район охоты за ПЛ вост. МЗ «Насхорн» 3-я М-фл, 31-я М-фл, 3-я СКР фл. – дозор на сетевом загр. «Вальрос» Финны в своей зоне, но точной дислокации у меня нет. Ну и 127-я разведэскадрилья постоянно вела поиск с воздуха. Именно она по масляному пятну и нашла местонахождения Щ-408.

rotten: Уважаемый Мирослав Эдуардович! По ПЛ Л-6 вопрос. У Вас указывается погибший экипаж в количестве 54 человека. Есть данные что на борут было 55 человек 1. Гремяко Борис Васильевич 1913 г.р. ком-р ПЛ. кап. 3 р. чл. ВКПб 2. Ивочкин Василий Семенович 1914 г.р. пом. к-ра ПЛ ст. лейт-т чл. ВКПб 3. Кашин Михаил Иванович 1915 г.р. к-р БЧ-1 ст. лейт-т чл. ВКПб 4. Кузнецов Евгений Михайлович 1918 г.р. к-р БЧ-3 ст. лейт-т чл. ВКПб 5. Сергеев Алексей Николаевич 1916 г.р. к-р гр.торп. лейт-т беспарт. 6. Буковшин Владимир Михайлович 1910 г.р. к-р БЧ-5 инж. кап/лт чл. ВКПб 7. Доценко Иван Петрович 1911 г.р. к-р гр.движ. ст. тех/лт чл. ВКПб 8. Коротюк Сергей Степанович 1921 г.р. нач. сан.сл. ст. лейт-т беспарт. 9. Лобачев Петр Григорьевич 1913 г.р. дубл. к-ра БЧ-1 ст. лейт-т чл. ВКПб 10. Горан Василий Андреевич 1913 г.р. боцман гл.старш. чл. ВКПб 11. Сурин Борис Васильевич 1918 г.р. кр.отд.рулев. ст. 2 ст. чл. ВКПб 12. Курин Николай Сергеевич 1921 г.р. ст.рулевой ст. красн-ц чл. ВКПб 13. Кокорин Михаил Дмитриевич 1919 г.р. рулевой ст. красн-ц беспарт. 14. Киселев Алексей Степанович 1921 г.р. рулевой красн-ц чл. ВЛКСМ 15. Плотников Николай Иванович 1923 г.р. рулевой красн-ц чл. ВЛКСМ 16. Тюрмаков Анатолий Григорьевич 1919 г.р. кр.отд. ЭНП ст. 1 ст. чл. ВКПб 17. Урда Ефим Миронович 1914 г.р. кр.отд. артил. ст. 1 ст. чл. ВКПб 18. Максимов Иван Алексеевич 1918 г.р. комендор ст. красн-ц чл. ВЛКСМ 19. Болаев Анатолий Михайлович 1913 г.р. ст.гр.торпед гл.старш. чл. ВКПб 20. Барков Виктор Данилович 1921 г.р. кр.отд. торп. ст. 2 ст. чл. ВКПб 21. Филиппов Иван Андреевич 1915 г.р. кр.отд.минер. ст. 1 ст. чл. ВКПб 22. Братишко Иван Моисеевич 1921 г.р. минер красн-ц чл. ВЛКСМ 23. Ильенко Яков Никифорович 1916 г.р. старшина гр. ст. 1 ст. беспарт. 24. Васякин Павел Степанович 1917 г.р. кр.отд.радист. ст. 2 ст. чл. ВКПб 25. Артеменко Василий Данилович 1922 г.р. кр.отд.г/ак ст.красн-ц чл. ВЛКСМ 26. Смирнов Михаил Павлович 1922 г.р. радист красн-ц чл. ВЛКСМ 27. Балакин Николай Петрович 1920 г.р. кр.отд.СКС ст. 1 ст. чл. ВКПб 28. Сабчук Иван Антонович 1917 г.р. ст.гр.мотор. ст. 1 ст. чл. ВКПб 29. Кобзарь Илья Михайлович 1913 г.р. кр.отд.мотор. ст. 2 ст. беспарт. 30. Бобылев Михаил Евдокимович 1921 г.р. ст.моторист ст.красн-ц чл. ВКПб 31. Герасимов Михаил Васильевич 1917 г.р. моторист ст.красн-ц чл. ВКПб 32. Воробьев Иван Павлович 1918 г.р. моторист ст.красн-ц чл. ВЛКСМ 33. Дьяченко Александр Васильевич 1921 г.р. моторист красн-ц чл. ВЛКСМ 34. Чанчик Семен Ильич 1924 г.р. моторист красн-ц беспарт. 35. Левченко Иван Борисович 1920 г.р. моторист красн-ц чл. ВКПб 36. Романишев Афанасий Максимович 1913 г.р. ст.гр.электр. гл.старш. чл. ВКПб 37. Голота Матвей Артамонович 1917 г.р. кр.отд.элект. ст. 1 ст. чл. ВКПб 38. Греков Георгий Евгеньевич 1920 г.р. электрик ст.красн-ц чл. ВЛКСМ 39. Балашов Сергей Николаевич 1919 г.р. электрик ст.красн-ц чл. ВКПб 40. Бабенко Владимир Ефимович 1921 г.р. электрик красн-ц чл. ВЛКСМ 41. Гоптунов Борис Федорович 1923 г.р. электрик красн-ц беспарт. 42. Пелих Константин Афанасьевич 1920 г.р. кр.отд.трюмн. ст. 2 ст. чл. ВКПб 43. Чванов Михаил Васильевич 1921 г.р. трюмный ст.красн-ц чл. ВКПб 44. Филон Владимир Авакумович 1921 г.р. трюмный ст.красн-ц чл. ВКПб 45. Белый Николай Петрович 1920 г.р. трюмный красн-ц чл. ВЛКСМ 46. Семенов Борис Александрович 1924 г.р. трюмный красн-ц беспарт. 47. Петрушенко Лука Григорьевич 1923 г.р. трюмный красн-ц чл. ВЛКСМ 48. Щербак Николай Григорьевич 1921 г.р. строевой красн-ц чл. ВЛКСМ 49. Храмов Павел Михайлович 1924 г.р. г/акустик красн-ц беспарт. 50. Рюмин Иван Иванович 1924 г.р. шт.злектрик красн-ц чл. ВЛКСМ 51. Ковалев Николай Иванович 1921 г.р. минер красн-ц чл. ВЛКСМ 52. Помазов Леонид Гаврилович 1911 г.р. ст.гр.трюмн. мичман чл. ВКПб 53. Россоха Александр Александрович 1915 г.р. кр.отд.торпед. ст.красн-ц чл. ВКПб 54. Деретюк Иван Митрофанович 1917 г.р. моторист ст.красн-ц чл. ВКПб 55. Володичев Илья Гаврилович 1918 г.р. кок красн-ц чл. ВЛКСМ нет ли у Вас пофамильных данных, сравнить?

Miroslav: Уважаемый rotten! При написании своей "Летописи..." я использовал "Книгу памяти подводников". К сожалению, как сейчас стало ясно, приводимые ей данные оказались неточны. Глубоко исследовавший этот вопрос К.Б. Стрельбицкий в своей работе "Навечно остались в глубинах Черного моря..." тоже приводит список в 55 человек.

BIGpanzer: Dear Dr. Morozov! I have one question about the actions of Soviet submarines in Arctic. Do you know any additional details about the attack of K-21 against Norwegian motorboats at the berth of Is. Vogen 20.02.1943 at 02.18 am? That attack was performed from surface position by 4 torpedos from 12-13 cables, and Lunin reported about three bursts at the berth in 90 sec. You mentioned in your book that there are no confirmation info from the Norwegian/German side about this fact. Interesting, that Professor Platonov mentions this attack as probably successful [1-2 motorboats were sunk] in his final tables about victories of Soviet submarines. You can answer on Russian, I can understand it. Thank you very much for the any additional info. Respectfully yours, Andreas

Miroslav: Dear Andreas! My info based on some German KTBs (Adm Norwegen, Adm Polarkueste) and dates of local Norwegian historians. Professor Platonov my good friend based this time on Lunin's combat report. Of course Germans had to observe torpedos' explosions, but probable connected them with other reasons (explosion of drifting mines, for example). In any case not German nor Norwegian vessels didn't suffered any losses in that occasion. Regards, Miroslav

BIGpanzer: Thank you very much, Miroslav! Could you, please, clarify the question about Soviet submarines of M-type in Arctic? What is the most probable reason of loss of M-106 in your opinion - explosion on mine [mine fields NW-30 or Sperre-III], attack of flying boat BV 138 from 3/KFGr 406 performed 08.07.1943 or attacks of submarine chasers [UJ-1206, UJ-1212, UJ-1214, UJ-1217] performed 05.07.1943? There is also a version that mentioned German warships [UJ-1206, UJ-1217 and NH 06] sank Shch-422 that time (damaged by depth charges submarine was rammed by UJ-1217 in the point 70.39'9"/30.58'2"). Respectfully yours, Andreas

Miroslav: Dear Andreas! I carefuly examinated the combat report of Uj-group of 12th flotilla (Uj-1206, Uj-1217 and NH-06 really took part) and decided that the sub, which was rammed by Uj-1217 was M-106. Two others reasons, which you mentioned of, belonged to Sch-422 loss. I don't know which from them is more probable. Regards,

BIGpanzer: Thank you very much again, dear Miroslav! As far as I know the pilot of BV 138 from 3/KFGr 406 reported about oil spots after attack against Soviet submarine 08.07.1943, probably, that was Shch-422. There is also one unclear case with Shch submarines in Arctic. Several modern sources I could find mention explosion on mine [mine field M-5] as the most possible reason of loss of Shch-401, but there is also an unconfirmed but popular version that Soviet MTBs TKA-13 and TKA-14 sank the submarine by mistake 29.04.1942. What is your opinion and do you have more info about that possible attack of Soviet MTBs? Respectfully yours, Andreas

BIGpanzer: Sorry for many questions , but this is a really unique possibility for me to clarify some unclear questions. As for ex-British submarines in Soviet service. 1. Many foreign sources mention the attack of British patrol bomber "Liberator" from 18th Squadron of RAF Coastal Command by mistake 27.07.1944 as the reason of the loss of V-1 [S-81 "Sunfish"] on the way to USSR. According to this version V-1 was around 80 miles away from her assigned area [despite of presence of British liaison staff on board] and she began to dive when the aircraft came in sight instead of staying on the surface position and firing signal rockets as instructed. But Prof. Platonov mentioned emergency case on board as the most possible reason of the loss of V-1. What kind of emergency case could it be and what was the target of British "Liberator" in that case [point 61.34'N/01.16'E]? What do you think about the reason of loss of V-1? 2. Prof. Platonov mentions submarine chaser UJ-1220 [this name corresponds to KUJ 8] as the victory of V-2 12.10.1944 whereas here, on www.deepstorm.ru, this victory is described as UJ-2015 ["Neubau-228"]. According to my info UJ-2015 belonged to 20th flotilla operated in La Manche and it wasn't sunk during the war. I believe that UJ-1220 is the correct name in this case. Respectfully yours, Andreas

Miroslav: Dear Andreas! The occasion, which you asked of, took place on 24.4.1942 (no other attacks of the soviet TKAs in April, 1942). The reall target was U-454, which suffered minor damages. I think, that V-1 was sunk by Liberator, but we can't exclude other reasons if the sub didn't find on the bottom. Of course Uj-1220 was the victim of V-2. The mistake with V-2015 was made in old Groener book (1968). BIGpanzer пишет: this is a really unique possibility for me to clarify some unclear questions. I'm not going to die Regards,

BIGpanzer: Thank you very much again! I mentioned the unique possibility just because I have almost no experience to use Russian forums, and, of course, because it is a really great pleasure to communicate with you personally [I try to find and read almost all your books and articles, these are excellent sources indeed. Thank you very much for your research!] Well, one question about D-3 [I am still investigating Arctic theatre of operation as you can see]. It is sometimes mentioned in Russian sources that submarine shot down German fighter Bf.110 [bomber Fw.200 even in one source!] during the German air raid at Oleniya Bay, 12.08.1941. I tried to find some additional info using German data and I could only find that Bf.110 from Stab./ZG 76 was lost that day indeed but that happened near Bergen [south-west Norway!] because of emergency case, pilot major E. Groth and gunner unter-officer H. Muche were killed in that incident. Do you have the info about what German aircraft could be shot down (or, perhaps, damaged?) by D-3 (a very unlucky submarine, no any hits during 12 performed torpedo attacks) and is it confirmed fact or not? Respectfully yours, Andreas

Miroslav: Dear Andreas! Thank you for the kind words. As I know the plane, which you mentioned was lost not off Bergen, but off Kirkenes http://www.luftwaffe.no/SIG/Losses/tap412.html But in spite of this fact I think, that D-3 gunners weren't the killers of the plane - the single non-automatical gun could hit the plane only occasionly. Regards,

Pr.Eugen: Miroslav,здравствуйте. Вопрос по Вашей и Сергея Патянина книге "Немецкие эсминцы Второй мировой" На стр.84 указано,что "...в 6.39 тройка ГСТ с высоты 2500 м сбросила на "Экольдт" 34 ФАБ-100...". ГСТ-это советская модификация PBY-1,которая могла нести четыре 500 или четыре 1000-фунтовых бомбы. В СССР самолеты модернизированы чтобы нести 12 ФАБ-100?

BIGpanzer: Thanks, Miroslav! Miroslav wrote: As I know the plane, which you mentioned was lost not off Bergen, but off Kirkenes As for that Bf.110 from Stab II/ZG76 - it had Kirkenes as the point of destination indeed but the aircraft departed from Sola [~ 170 km to the south from Bergen, county of Rogaland] and crashed soon off Urgeane [county of Buskerud, to the east of Bergen] because of bad weather. http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/fodalen.html So it couldn't be the victim of D-3 for sure because that Bf.110 crashed in south-west Norway and because it transported mail not participated in any air raid. Perhaps, gunners of D-3 could damage something during the German air raid in Oleniya Bay as it was mentioned by many Soviet eye-witnesses but it is quite hard to find the exact info about all German damaged planes in Arctic. I will try to find some info about possible damages of Fw200 as it is mentioned that was Fw200 in the reports of eye-witnesses. P.S. The fates of some Soviet aircraft shot down over Norway during WWII from the same site, this can be interesting for you - http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/allied-2.html I investigated the story of K-1 today and there are two short questions concerning that submarine. 1. For example, several sources mention that German transport "Moltkefels" [7862 brt, built in Vegesack in 1940] was damaged 17.02.1943 by mine from K-1. What is your opinion? I know only that ship was heavily damaged by bombs off Hela 09(11).04.1945, run aground and burnt, but as for damages in 1943 because of mine explosion - I have no exact info about this fact still, but seems to be quite possible. 2. Do you know any additional info about the loss of K-1 (emergency case or mine) after 09.09.1943? Which German mine field could it be in the case of loss because of mine? I guess that was mine laying by "Admiral Hipper" 26.09.1942 off Novaya Zemlya. Respectfully yours, Andreas

маркушка: А по русски - можно пояснить, какие там новые известия по Гротху ?

rotten: Присоединяюсь - интересны подробности по поводу воздушного боя Д-3

BIGpanzer: Some info on Russian here - http://www.submarines.narod.ru/Books/txt_Mor_M_E_002-01.html ("Paradoxes of "Red guardsman" by Miroslav Morozov). As I've mentioned - that Bf.110C from ZG76 crashed off Urgeane because of bad weather. I don't have exact info about damaged Fw.200 in Arctic, unfortunately, but if I remember correct they appeared there in January 1942 only. Perhaps, D-3 could shell two-engine bomber - He.111 or Ju.88 that time (12 August 1941). Regards, Andreas

oficer: Здравствуйте, Мирослав Эдуардович. Я заместитель главного редактора военно-исторического журнала «Military Крым». У меня для Вас есть информация по Герою Советского Союза В. И. Хряеву. Ченнык дал мне Ваш эл. адрес, но Вы мне так и не ответили. С уважением.

Miroslav: Уважаемый Pr.Eugen! Не силен в технике самолетов ГСТ, но его бомбовая нагрузка как 12 ФАБ-100 в событиях 1941 г. на Севере фигурирует не раз. Вообще же ФАБ-100 была так скажем эталонной бомбой советских ВВС, которую несли все самолеты, кто мог поднять более 100 кг боевой нагрузки. ФАБ-250 применялась почти на порядок реже. Согласно отчета ВВС СФ в 1941 г. они сбросили 3737 ФАБ-100 и 277 ФАБ-250. Даже ФАБ-50 применялись реже - всего 1862 штуки. Dear Andreas! The fate of Bf-110 is a news for me, thank you. The fact that SS Moltkefels minned on K-1 mine was my 'now-how' which I find in German documents. The only pretender on laying of mines in that region was K-1. Unfortunatelly I have no fresh info about boat's fate. Уважаемые маркушка и rotten! "Говорила мама: учи английский!" (х/ф "Одиночное плавание") :) Никаких подробностей нет, просто выяснилось, что тот Ме-110, который был потерян немцами 12.8.1941, никак не мог стать жертвой артиллеристов лодки, посколько вылетел из района Сола/Берген в Киркенес, но разбился вскоре после взлета в Южной Норвегии по погодным условиям. По ссылке можно просмотреть фоторепортаж с места падения. Уважаемый oficer[! К сожалению, ничего от Вас не получал. Попробуйте еще раз - red-sub@mail.ru или red-sub@yandex.ru.

BIGpanzer: Thank you for the answer, dear Miroslav! The last question about Soviet submarines in Arctic: 1. The torpedo attack of M-119 performed 16.02.1943: several online sources mention the possibility of damage the small Norwegian transport "Alta" or German transport "Sturzsee" [which was sunk by S-55 two months later] by unexploded torpedo in Varangerfjord. But according to another sources - two launched torpedos hit the sea bottom and didn't reach the target. Could you, please, clarify this case? I have several questions about Soviet submarines of Pacific Navy also: 1. Do you know the name of Japanese seine-net fishing vessel which was stopped by Shch-102 near Vladivostok in summer 1938? If I remember correct that Japanese ship tried to lay mines in Soviet waters. 2. As for the explosion of four reload torpedos of Shch-138 which took place 18.07.1942 in the port Nikolaevsk-Na Amure. Do you know exactly was it Japanese diversion or just emergency case on board? 3. Do you know the name of Japanese motorboat which was sunk by artillery attack of Shch-126 21.08.1945? 4. What Japanese ship was the victim of torpedo attack performed by L-12 22.08.1945 - transport/cable ship "Ogasawara Maru" [1456 brt, the majority of sources mention this] or patrol ship No. 75 [745 brt]? Russian sources mention only one victory of L-12 whereas www.uboat.net, for example, describes additional victims of L-12 the same day (22.08.1945): auxiliary vessel "Shinko Maru" [2578 brt, 44.15’/141.26’] was damaged and transport "Taito Maru" [887 brt, 44.04’/141.27’] was sunk. I guess that "Shinko Maru" and "Taito Maru" could be the victims of L-19 [according to the known radiomessage from her captain], how do you think? As for L-19 - possible that she could torpedoed "Tetsugo Maru" also (23.08.1945; 44.08'/141.30'). The same or next day L-19 exploded on Japanese bottom mine and sunk with 64 crewmembers. L-19 was found at the depth ~100 m by Russian research yacht "Iskra" in 2006 together with famous US submarine SS-238 Wahoo sank 11.10.1943. 5. Some sources mention that L-16 was torpedoed by US submarine S-31 by mistake. I believe to the more common version that L-16 was torpedoed by Japanese submarine I-25 because S-31 started the combat run on 13.10.1942 only and that US submarine was in the port when incident with L-16 took place (11.10.1942). Thank you in advance. Respectfully yours, Andreas

Pr.Eugen: Miroslav,добрый вечер. Можете осветить следующий момент. Чем объясняется столь большое время перезарядки четырёх носовых торпедных аппаратов на советских ПЛ,около 4-5 часов,против 40мин-1 часа на немецких ПЛ VII-й серии? С уважением

поручик Бруммель: Pr.Eugen пишет: против 40мин-1 часа на немецких ПЛ VII-й серии? Загляните вот сюда : Подводные вопросы-2

Miroslav: Dear Andreas! As you made many questions my answers will be short. M-119 - no hits. 1., 3. I don't know. 2. Probably, this was a sabotage act, made by Japan recon - CO deputy, which lived ashore, killed himself because want to escape the punishment. 4. I agree with you except Tetsuyo Maru (correct name) - this ships didn't sink and probably was damaged by unexploded torpedo from a torpedo-bomber on 22.8.1945. 5. L-16 was sunk by I-25. Уважаемый Pr.Eugen! Не на всех сов. ПЛ время заряжания было столь значительным. 4-5 часов занимало заряжание на "щуках", где запасные торпеды хранились не в 1-м (как на "эсках"), а во втором отсеке, причем с отстыкованным БЗО (хранить в собранном виде не позволяла длина отсека). Как я понимаю при заряжании "головы" следовало подать в 1-й отсек, просунуть запасную торпеду в специальный люк в переборке наполовину, пристыковать голову, наполовину засунуть торпеду в аппарат, накачать воздухом воздушный резервуар, окончательно зарядить торпеду. На это и уходило время. У немцев же торпеды были электрическими и подкачивать их перед заряжанием не требовалось. Ежедневно немцы одну из торпед в аппаратах меняли на запасную и перед этим проверяли ее аккумулятор и если надо подзаряжали. Т.о. больше четырех дней торпеда у них в аппарате не лежала и поддерживалась постоянная готовность к стрельбе запасных торпед. Наши подобными приемами не баловались, поэтому временной разрыв налицо.

BIGpanzer: Dear Miroslav! As you made many questions my answers will be short. I expected the short answers for my questions, these are more than enough. Thank you very much for the help! I asked several questions just because I guess that you have time to answer here only during week-ends Interesting, that it is not clear from radiomessage of L-19, was "Taito Maru" sunk by artillery fire or torpedo, so I found the discussions about this. Well, one more question about Soviet submarines in Pacific - what submarine sank small transport "Daito Maru No. 49" (234 brt) in the point 44.05'/144.28', 23.08.1945? Some sources mention that was L-13 but as far as I know that submarine didn't perform combat runs during Soviet-Japanese war in August 1945. Regards, Andreas

Pr.Eugen: Miroslav пишет: Не на всех сов. ПЛ время заряжания было столь значительным. По данным Вашей работы о ПЛ типа "С"(в МорКоле,новой,к сожалению пока не видел)на подготовку носовых ТА ко второму залпу уходило 5 часов 20 минут. О "немках":Вы подразумеваете,что в начальном периоде ВМВ у немцев были такие же проблем с торпедами G7a???

Miroslav: Уважаемый Pr.Eugen! Если там так было написано (не нашел в тексте), то написано было неправильно - время подготовки второго залпа на ПЛ типа "С" - 1 час. Pr.Eugen пишет: О "немках":Вы подразумеваете,что в начальном периоде ВМВ у немцев были такие же проблем с торпедами G7a??? Как правило, немецкие "семерки" в прочный корпус в носовой отсек принимали только электроторпеды. Парогазовые были в пеналах в надстройке и принимались внутрь по мере расхода электроторпед. Время перегрузки мне точно не известно, но по симулятору "Aces of the deep" что-то между 3 и 4 часами.

поручик Бруммель: Miroslav пишет: У немцев же торпеды были электрическими Гм..И других не было? Методика содержания и обслуживания торпед G7e дана верно, но к G7а требования были проще. Поэтому на типе VIIA кормовой ТА заряжался парогазовой торпедой.

Pr.Eugen: Miroslav пишет: Время перегрузки мне точно не известно, но по симулятору "Aces of the deep" что-то между 3 и 4 часами. И тут Остапа понесло...(С) В Silent Hunter-III от 1 до 2 часов...

Miroslav: Dear Andreas! Daito Maru No. 49 sunk beyond any soviet submarines' positions. I think the ship was sunk by other reason than the soviet sub. Pr.Eugen пишет: И тут Остапа понесло...(С) Не понял... Pr.Eugen пишет: В Silent Hunter-III от 1 до 2 часов... В это я поверить не готов.

Pr.Eugen: Miroslav пишет: Не понял... Мирослав,извините. Цитата относится не к Вам лично или кому бы-то нибыло. Просто однажды я с поручиком Бруммелем обсуждал вопросы реализма ПЛ-симуляторов... Вспомнилось...

BIGpanzer: Thanks again, dear Miroslav! Sorry, there are several not very clear cases in Arctic still But they are the last ones 1. 09.12.1941, Norwegian fishing motor schooner "Veidung" was shelled by K-22 but survived. Was the ship damaged or not? 2. 18.02.1942, Norwegian transport "Birk" exploded on mine. Was it mine from K-23 or "Brummer"? 3. 14-15.03.1942, French transport H-5 "Nicole Schiaffino" was lost. Ran aground or mine from K-22? 4. 14.11.1942 (18-19.11.1942 is incorrect date), German decoy ship "Schiff-18" ("Alteland F6") exploded on mine in the point 69.55'/30.01'. Was it mine from L-22? 5. 01.02.1943, German patrol ship V-5909 "Coronel" was lost in the point 70.42'/30.15'. The reason of loss is unclear (different sources give M-172, Shch-402, L-20 or floating mine). 6. 14.04.1943, Norwegian icebreaking ship "Pasvik" exploded on mine in the point 69.55'/30.11'. Was it mine from L-22 or patrol boats MO? 7. 14.06.1943, German patrol ship V-6104 was damaged by torpedo according to some sources. Was it S-101's attack? 8. 11.10.1944, German patrol ship V-6517 was lost because of submarine V-2 torpedo attack according to some sources. This "loss" seems to be quite strange. 9. 23.10.1944, German patrol ship Nki05 "Sperber" was damaged by mine explosion and sank by mine-sweeper M-322 in two days. Was it mine from L-20? Please, answer as short as possible Respectfully yours, Andreas

Barrett: Уважаемый Мирослав Эдуардович! Хотелось бы узнать Ваше мнение относительно достоверности документов, представленных вот здесь: http://militera.lib.ru/docs/da/1941/index.html Объясню вопрос - где-то (сейчас уже не вспомню источник) читал, что якобы значительная часть документов, представленных по данной ссылке, сфабрикована.

Miroslav: Уважаемый Pr.Eugen! Спасибо за разъяснение. Dear Andreas! 1. No damages. 2. A German mine, which was laid befor Brummer arriving by German vessels. 3. She ran aground. 4. Probably she minned on MO-cutters' mine. 5. A German floating mine. 6. Probably MO-cutters' mine. 7. V-6104 stay at Kirkenes from 13.6 to 16.6.43 - no damages. 8. No such losses. 9. A German floating mine. Уважаемый Barrett! Бегло просмотрел и никаких фальсификаций не увидел. Собственно, и документы-то в своем большинстве не оригинальные.

BIGpanzer: Thank you, Miroslav! I found one more unclear case in Arctic - German transport "Adolf Binder" (3158 brt), which was damaged by mine explosion 27.11.1944 in the point 70.59'/25.10'. Sometimes it is mentioned that was mine of L-20 but I tend to believe to the version that was German floating mine. Regards, Andreas

BIGpanzer: Dear Miroslav! Do you know the exact location and/or exact name of Japanese mine field [including bottom sea mines] in La Perouse Strait which became the reason of loss of L-19 around 23-24.08.1945? Do you have any exact info about the loss of Japanese patrol frigate No. 75 [745 brt] 22-23.08.1945 which describes sometimes as the victim [instead of "Ogasawara Maru"] of L-12? I think that No. 75 exploded on mine off Maizuru. Respectfully yours, Andreas



полная версия страницы